Bouw Wunderline officieel van start
Regio – Vrijdag 1 december is het officiële startsein gegeven voor het moderniseren en uitbreiden van de Wunderline, de treinverbinding tussen Groningen en Bremen. Deze verbinding wordt geoptimaliseerd door spoorverbeteringen en de bouw van de nieuwe Friesenbrücke over de Eems. De Wunderline stimuleert daarmee het treinverkeer tussen Nederland en Duitsland. Het geeft een belangrijke impuls aan de regio en vormt een belangrijke schakel in het Europese spoornetwerk tussen Amsterdam en Hamburg naar Scandinavië.
173 kilometer in 2,5 uur
De spoorverbinding van 173 kilometer tussen Bremen en Groningen verbindt Noord-Duitsland met Noord-Nederland. Dankzij aanpassingen aan het spoor wordt de treinreis voor reizigers sneller en comfortabeler. Vanaf dienstregeling 2025 zal de Wunderline de reistijd voor reizigers tussen Groningen en Bremen terugbrengen tot minder dan tweeënhalf uur.
Ute Plambeck: “Met de uitbreiding van de Wunderline stellen we niet alleen een voorbeeld voor klimaatvriendelijk spoorvervoer over de grens, maar creëren we ook een snellere, comfortabelere en milieuvriendelijkere verbinding tussen Bremen via Leer naar Groningen. Tegelijkertijd zal de uitbreiding van de lijn de economie en het toerisme in de regio versterken en meer mobiliteit per spoor in landelijke gebieden mogelijk maken.”
Impuls
Bovendien is de Wunderline een belangrijke schakel van het Europese spoornetwerk van Amsterdam naar Hamburg en Scandinavië. Ook wordt er gewerkt aan de bereikbaarheid van de stations, logische aansluiting op andere vervoersmiddelen en de verblijfskwaliteit op stations langs de spoorlijn.
Hans Schrikkema, provinciesecretaris van provincie Groningen: “Wunderline en Friesenbrücke zijn de langverwachte grensoverschrijdende verbindingen tussen Duitsland en Nederland, een belangrijke impuls voor de hele regio, de provincie Groningen en alle gemeenten langs deze spoorlijn. Ik ben blij dat beide landen nu ook een betere aansluiting krijgen op het Europese spoornetwerk richting Amsterdam en Kopenhagen. Dit betekent dat mensen in de regio in de toekomst niet alleen sneller en comfortabeler kunnen reizen tussen Bremen en Groningen, maar ook verder weg gelegen bestemmingen makkelijker per trein kunnen bereiken.”