Algemeen

Vijfjarig jubileum mediumsetting op CBS Mons Sinaï

- advertentie -

Heiligerlee – Het was onlangs feest op de CBS Mons Sinaï in Heiligerlee, een vijfjarig jubileum. CBS Mons Sinaï is een reguliere basisschool én een mediumsetting voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Deze mediumsetting is 6 jaar geleden gestart met een pilot en 5 jaar geleden officieel gestart.

- advertentie -

“We vieren dat we al vijf jaar een fijne plek zijn voor kinderen met TOS. We hebben een goede samenwerking met Kentalis. Bij Kentalis kunnen kinderen met TOS terecht voor onderzoek, zorg en onderwijs op maat, dicht bij huis en op locaties door heel Nederland.” schrijft de schooldirecteur Marion Hoogstrate.

De samenwerking op CBS Mons Sinaï is als het ware een tussenvorm tussen een speciale school en een gewone basisschool waar kinderen met TOS extra begeleiding krijgen.  Daarnaast zijn alle leerkrachten geschoold wat maakt dat er veel kennis is op onze school. Niet alleen kinderen met een TOS maar alle kinderen profiteren van het extra aanbod.

TOS
Kinderen met TOS hebben moeite met spreken, gebruiken weinig woorden, hebben vaak langer bedenktijd nodig bij het praten, worden soms boos als ze niet begrepen worden.

“Ongeveer 5 procent van de kinderen in Nederland heeft TOS, het is belangrijk dat deze kinderen een veilige plek hebben waar ze zich kunnen ontwikkelen. CBS Mons Sinaï wil en kan zo’n veilige plek bieden. Dat doen we nu al 5 jaar in samenwerking met Kentalis. En dat blijven we doen.” aldus Hoogstrate

- advertentie - - advertentie -

“Dankzij de samenwerking zorgen we ervoor dat kinderen die taal moeilijk vinden hier op school kunnen blijven. Dat ze onbevangen durven praten, zich kunnen redden en leren wat hun talenten zijn. Omdat ze thuisnabij naar school gaan, is de kans bovendien groter dat ze na schooltijd met vriendjes en vriendinnetjes kunnen spelen Leerlingen met TOS kunnen zich hier optrekken aan taalsterke klasgenoten, maar zien ook dat er meer kinderen zijn die zich moeilijk kunnen uiten of niet alles begrijpen.”

“Het is bijvoorbeeld prachtig om te zien dat een heel verlegen leerling dankzij de inzet van alle betrokkenen opbloeit tot een zelfverzekerde leerling. Dat geeft energie en daar doe je het met elkaar voor.” schrijft de schooldirecteur.

Dit kan u ook interesseren

Back to top button