Groningse gemeenten blinken uit in afhandeling e-mails
Groningen – Gemeenten in de provincie Groningen beantwoorden vragen per mail het vaakst op tijd en laten vragen niet onbeantwoord. Dit blijkt uit onderzoek van klantcontactbeheerder Pricon, waarbij alle gemeenten met e-mailafhandeling zijn getoetst op de aanwezigheid van e-mailadressen en contactformulieren op de website, ontvangstbevestigingen, reactietijd en het verplicht laten delen van persoonlijke gegevens. Als uitgangspunt is gekeken naar de e-mailgedragslijn voor overheden.
In de provincie Groningen hebben negen van de tien gemeenten een e-mailadres op de website vermeld, wat aanzienlijk hoger is dan het landelijk gemiddelde van 75%.
De gemeente Groningen is de enige gemeente binnen de provincie waar geen e-mailadres op de website staat vermeld. Via het contactformulier is het echter wel mogelijk om een eenvoudige vraag te stellen zonder verplicht onnodige informatie te moeten delen. Op het gebied van privacy levert dit dus geen barrières op.
30% van de Groningse gemeenten verstuurden geen ontvangstbevestiging na het binnenkrijgen van een simpele vraag, wat lager is dan het landelijk gemiddelde van 37%. De e-mailgedragslijn verplicht gemeenten om wel een ontvangstbevestiging te sturen.
Op het gebied van responstijd op een eenvoudige vraag presteert de provincie Groningen het beste van Nederland. Slechts 10% van gemeenten heeft niet binnen twee werkdagen geantwoord. Daarmee is Groningen samen met Overijssel de enige provincie waarin alle gemeenten per mail hebben gereageerd op een eenvoudige vraag.
De volledige onderzoeksresultaten zijn te bekijken op:
https://www.pricon.nl/onderzoek-emailgedragslijn-gemeenten/