Cultuur

Clubs uit Oldambt halen €30.369 op met Grote Clubactie 2021

- advertentie -

Oldambt – 350.000 verkopers zetten zich de afgelopen maanden in om loten te verkopen tijdens de Grote Clubactie. In Oldambt haalden verenigingen in totaal €30.369 op. Landelijk deden 5.267 verenigingen mee met de Grote Clubactie. Samen haalden zij ruim 10,7 miljoen euro – 1,2 miljoen meer dan vorig jaar – op door bijna 3,6 miljoen loten te verkopen. De deelnemende clubs verbreken hiermee alle records. De online verkoop steeg spectaculair.

- advertentie -

Dit jaar deden in Oldambt de volgende clubs mee en zij haalden de volgende bedragen op. Hiervan gaat 80% naar de club.

Winschoten Stichting Dansplezier €9381
Voetbalvereniging Bato €3123
St. Judo Instituut Noord €1215
C.M.V. De Harmonie Winschoten €903
Toneelvereniging Vita Nova €228
Tennis- en Padelclub Sla Raak €153
Finsterwolde Stichting Judoschool Oost-Groningen €3903
Scheemda Sportclub Kwiek Olympiados Scheemda €1731
SC Scheemda €1335
Fivelcrossers €1038
Acrosport Midden-Groningen €507
TC Ready €309
Midwolda Voetbalvereniging M.O.V.V. €1458
Beerta Sportvereniging MidOost €1356
LTC Amor €528
Oostwold Voetbalvereniging Sparta €1089
Heiligerlee Voetbalvereniging Heiligerlee €975
Algem. Gymnastiekvereniging Heiligerlee (AGH) €300
Nieuwolda Stichting Move-On Outdoor €576
Sportvereniging Oldambt €261

Clubactie-loten verkopen was voor clubleden dit jaar eenvoudiger dan ooit. En dat is te merken aan het resultaat. Vorig jaar werden 1 miljoen loten online verkocht, dit jaar gingen maar liefst 1,6 miljoen loten digitaal over de toonbank.

Volgens Frank Molkenboer, directeur van de Grote Clubactie is de online verkoop veel leuker en slimmer geworden. “Leden gebruiken hun eigen verkooppagina die eenvoudig is te bereiken via een QR-code. Dit geeft verenigingen een veel groter bereik. Via een appje kun je nu ook je tante aan de andere kant van Nederland vragen bij te dragen aan jouw club.”

- advertentie - - advertentie -

Veel leden gaan nog gewoon langs de deur, en dat blijft een belangrijke manier van werven, stelt Molkenboer. “Maar veel tieners sturen liever een WhatsAppbericht naar familie en vrienden of posten hun verkooplink op social media.” Ook voor de clubs heeft de digitalisering een enorm voordeel. “In voorgaande edities kostte het invoeren en verwerken van loten veel tijd. Het gaat nu allemaal automatisch, waardoor het veel gemakkelijker is om mee te doen.”

Met de opbrengsten van de Grote Clubactie krijgen verenigingen een boost. Ze kunnen bijvoorbeeld nieuwe trainingsmaterialen kopen, een jeugdkamp organiseren of het clubhuis opknappen. Iedere club heeft zo zijn eigen doel.

Het succes bewijst de kracht van de 49 jaar oude formule. De Grote Clubactie is inmiddels de grootste fondsenwervende actie in Nederland voor het verenigingsleven. Met een uitkeringspercentage van maar liefst 80% keert deze loterij het meeste uit aan het goede doel, de deelnemende clubs.

Dit kan u ook interesseren

Back to top button