Tweede Kamer: 30 kilometer in bebouwde kom als standaard
Landelijk – Geen 50 meer, maar 30 kilometer per uur als standaard in de bebouwde kom. Dat voorstel van GroenLinks en SGP is aangenomen in de Tweede Kamer. Dat meldt de NOS.
Volgens de initiatiefnemers van de motie wordt het daarmee veiliger, vooral in de buurt van scholen en kinderopvanglocaties. “Kinderen moeten veilig naar school kunnen fietsen en lopen. Richt het verkeer in met kwetsbare deelnemers als uitgangspunt”, zegt GroenLinks-Kamerlid Kröger.
Andersom
Het voorstel laat overigens wel ruimte voor een hogere maximumsnelheid “als het veilig kan”, bijvoorbeeld op doorgaande wegen. Gemeenten moeten dan wel motiveren waarom op die plek sneller kan worden gereden. Op dit moment is het andersom: in principe geldt 50, tenzij de situatie erom vraagt dat het 30 is.
In het debat eerder deze maand waarin dit voorstel werd besproken stelde minister Van Nieuwenhuizen dat ze het een onnodig plan vindt, omdat gemeenten het nu al zelf kunnen bepalen. Ze gaf daarbij aan dat op dit moment op 70 procent van de wegen binnen de bebouwde kom de standaard al 30 kilometer per uur is.
Fietsers
Volgens SWOV, een stichting die onderzoek doet naar verkeersveiligheid, is het verlagen van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom van groot belang voor de veiligheid van fietsers. “Nu moeten fietsers bij veertig procent van de 50 kilometerwegen in de bebouwde kom nog op de rijbaan. Dat zorgt voor onveilige situaties”, zegt directeur Peter van der Knaap. “Als we de norm veranderen wordt de wegbeheerder gedwongen hier beter over na te denken.”
Het voorstel werd met grote meerderheid aangenomen. Onder meer de regeringspartijen D66, CDA en ChristenUnie stemden voor. De minister moet nu duidelijk maken wat ze met het voorstel gaat doen.