Algemeen

De mensen van het Ommelander (8): ”Gesprekken met arts in vertrouwde omgeving dankzij beeldbellen”

- advertentie -

Scheemda – In de serie ‘De mensen van het Ommelander’ vertellen medewerkers van verschillende afdelingen binnen ons ziekenhuis over hoe hun werk – al dan niet blijvend – is veranderd ten gevolge van corona. De komende tijd staan op deze plek de verhalen van onze collega’s. Deze keer is het woord aan Ninke Leffers, gynaecoloog en betrokken bij de ontwikkelingen op het gebied van digitaal contact met patiënten.

- advertentie -

“Sinds 2016 ben ik betrokken bij Mijn Ommelander, het patiëntenportaal van het Ommelander Ziekenhuis. In de digitale ontwikkeling passen ook nieuwe vormen van contact met de patiënt, zoals beeldbellen waar we vanaf maandag 15 juni mee starten. Ik ben vooral achter de schermen betrokken bij deze ontwikkeling, want in mijn beroep als gynaecoloog  verwacht ik weinig gebruik te kunnen maken van beeldconsulten.”

Voordelen
“Beeldbellen maakt het mogelijk toch contact met de patiënt te hebben zonder dat de patiënt naar het ziekenhuis hoeft te komen. Ook voor de patiënt zorgt het ervoor dat hij zijn zorgverlener kan aankijken en kan reageren op spraak en non-verbale uitingen van de zorgverlener. Voor veel patiënten is het lastig om naar het ziekenhuis te komen, bijvoorbeeld omdat ze afhankelijk zijn van mantelzorgers, of het (financieel) lastig is om gebruik te maken van het openbaar vervoer. Bovendien is het fijn om een gesprek te hebben in een vertrouwde omgeving en hiervoor niet te hoeven reizen. Beeldbellen past dus naadloos in onze strategie ‘op afstand, maar toch dichtbij’.

Voor kwetsbare patiënten en minder mobiele patiënten scheelt het ook dat ze minder risico’s lopen, doordat ze niet de reis naar het ziekenhuis hoeven te maken. En het is een mooie ontwikkeling dat je de persoon die anders met je mee zou komen, tegelijkertijd kunt laten meedoen in de beeldbelafspraak. Voor dokters geldt dat zij kunnen zien hoe het met een patiënt gaat. Dit geldt zowel voor de non-verbale communicatie als voor observatie van bijvoorbeeld motoriek of uitwendig zichtbare afwijkingen.”

Gebruik
“We kiezen ervoor om gebruik te maken van beeldbellen wanneer er geen lichamelijk onderzoek nodig is. Uiteraard blijven we patiënten die fysieke hulp nodig hebben gewoon zien in ons ziekenhuis.  Gebruik maken van beeldbellen is zeer makkelijk. Als patiënt krijg je in de week voorafgaand aan de afspraak via e-mail en sms een link toegestuurd die je kunt aanklikken, waarna je in een ‘wachtkamer’ komt waar de zorgverlener je opwacht. Net als in de spreekkamer kan je als zorgverlener tegelijkertijd aantekeningen maken in het patiëntendossier. Het proces is ook goed beveiligd. Je kunt als buitenstaander niet zomaar contact leggen of meeluisteren.

- advertentie - - advertentie -

Patiënten die niet goed kunnen zien of horen mogen samen met een begeleider bellen. Als dit niet mogelijk is, dan zijn deze patiënten altijd welkom in ons ziekenhuis. We bekijken per patiënt welke afspraakvorm het meest passend is. Ik denk dat het voor sommige mensen makkelijker wordt om een gesprek te hebben met een arts, omdat ze nu in hun eigen vertrouwde omgeving met de arts kunnen praten. Aan de andere kant betekent het ook dat je een rustige plek moet opzoeken om met je zorgverlener te praten. En dat kan soms best een uitdaging zijn in een druk huishouden.”

Toekomst
“Digitale consulten maken het mogelijk om laagdrempelig contact te hebben met elkaar. Voor een zorgverlener biedt dit mogelijkheden om eventuele gezondheidsproblemen vroegtijdig te signaleren. Daarnaast kunnen we op termijn apparaten en mobiele applicaties uitlezen om bijvoorbeeld bewegingen te registreren en lichaamswaardes te meten. Het is ook mogelijk dat patiënten thuismetingen doen en de resultaten delen met hun zorgverlener.

We zijn op dit moment ver met de ontwikkeling van digitaal contact met de huisarts, waardoor deze eenvoudig vragen kan stellen aan de medisch specialist zonder dat de zorgverlener gestoord wordt tijdens een afspraak met een patiënt. Daarnaast wordt er gewerkt aan het ‘e-consult’, een vorm van digitale berichtenuitwisseling tussen patiënt en zorgverlener. Hierdoor kunnen patiënten via een berichtenfunctie in het patiëntenportaal Mijn Ommelander contact hebben met het ziekenhuis.

Door het digitale contact kan de patiënt in zijn eigen, vertrouwde omgeving, zonder de druk van reizen of ondersteuning te vragen, makkelijk contact hebben met zijn zorgverlener. Wat eerst het gevoel van ver weg gaf, is eigenlijk heel dichtbij. Want het contact is laagdrempeliger én door de uitbreiding van onze dienstverlening kunnen we op deze manier meer mensen in het ziekenhuis zien die hier ook écht moeten komen.

Lees hier alle verhalen terug van “De mensen van het Ommelander” 

Dit kan u ook interesseren

Back to top button