Groningen is een jeneverstokerij rijker
Oostwold – De provincie Groningen is een jeneverstokerij rijker. Afgelopen vrijdag 20 september heeft Groninger Genever Stokerij haar deuren geopend. Ruim honderd genodigden zagen hoe wethouder Erich Wünker (gemeente Oldambt) met een karateschop het doek voor de toegangsdeur weg schopte. Daardoor werd de prachtige Alambik stookketel zichtbaar, die het hart vormt van de stokerij. De ketel, de ruimte en de genodigden zijn daarna gezegend door Vader Onufry.
Een aanwinst voor Groningen
Groninger Genever Stokerij is een samenwerking tussen Žarko Nešić (Distilleerderij Alambik) en Freek Kupers (Streekboerderij De Zelfmakerij). De stokerij is gevestigd in de streekboerderij in Oostwold. Op de deel van deze Oldambtster boerderij verrijst een waar dorpsplein met authentieke huisjes, waaronder een jeneverstokerij. In de stokerij worden straks proeverijen en rondleidingen georganiseerd. Arie Dijkhuis, accountmanager bedrijven van de gemeente Oldambt noemde de jeneverstokerij een aanwinst voor Groningen. Voor toeristen is dit interessant, maar zeker ook voor inwoners.
Grootste plannen – ruim 100 liter Groninger jenever per week
De stokers Žarko en Freek hebben grootse plannen. In de eigen ontworpen Alambik ketel wordt straks 100 liter Groninger jenever per week gestookt. Freek Kupers, “Door Alambik te stoken zijn we straks in staat om een sterke en volle jenever te produceren. 100 liter per week is inderdaad niet niks. We verwachten een gedeelte zelf af te zetten via de proeverijen die we in onze stokerij organiseren. Verder willen we gaan samenwerken met slijterijen in de omgeving en met een aantal proeflokalen. De eerste aanvragen van slijterijen zijn al binnen. We krijgen mooie reacties van hun op het ontwerp van het etiket en ons verhaal. We hebben bewust gekozen voor een herkenbaar, maar enigszins gewaagd beeld. De vormgeving is een ode aan de geschiedenis van de graanrepubliek Oldambt, de vroegere graanschuur van Nederland. Ook wel het grimmigste stukje van ons land genoemd. Dit verhaal willen we bewust vertellen. Niet alleen op onze website, maar ook op het etiket en tijdens de rondleidingen zelf.”