Algemeen

Mijlpaal voor de Wunderline bereikt

- advertentie -

Weener (Dld) Een nieuwe mijlpaal in de bouw van de nieuwe Friesenbrücke over de Ems, het knelpunt van de grensoverschrijdende Wunderline, is bereikt: een team van experts van DB kon onlangs met succes drijven in het middendeel van de draaiende brug. Samen met het mechanische systeem vormt het het hart van de nieuwe Friesenbrücke, die bij de ingebruikname de grootste hef-draaibrug van Europa zal zijn.

- advertentie -

Twee sleepboten hadden het 1.800 ton wegende en 145 meter lange beweegbare brugdeel van Papenburg over de Ems al op twee pontons naar Weener gebracht. De rivier werd speciaal voor de actie afgedamd. In de nacht van woensdag op donderdag kon het gedraaide deel met behulp van de constante waterstand en met behulp van staalkabellieren en zelfrijdende modulaire voertuigen (SPMT) eerst tot op de millimeter nauwkeurig in positie worden gebracht en vervolgens door de pontons te ballasten op de stalen onderconstructie worden neergelaten.

Route van Bremen naar Groningen
De nieuwe Friesenbrücke is een belangrijk bouwblok in de opwaardering van de Wunderline-lijn tussen Bremen en Groningen en draagt daarmee ook bij aan het renovatieprogramma S3 van Deutsche Bahn – met als doel onder meer de verstoring van de infrastructuur in de komende drie jaar met een vijfde te verminderen. Met de voltooiing van de modernisering van het bestaande netwerk zal het grensoverschrijdende treinverkeer op de Wunderline stipter en minder hinderlijk zijn en zal ook de reistijd voor reizigers worden verkort. DB vernieuwt sporen, wissels, bovenleidingen en seinen en bouwt ook een nieuw elektronisch seinhuis in Ihrhove. Tegelijkertijd wordt ook de lijn in Nederland gemoderniseerd en uitgebreid.

Stefan Schwede, hoofd beweegbare bruggen bij DB InfraGO: “Het succesvolle drijven van het beweegbare middendeel is een belangrijke mijlpaal in de bouw van de nieuwe Friesenbrücke. Deze technisch veeleisende, indrukwekkende prestatie brengt ons een belangrijke stap dichter bij de voltooiing van Europa’s grootste hef-draai spoorbrug. Mijn dank gaat uit naar al onze collega’s bij DB, onze partners en de medewerkers van de bouwbedrijven die dit project mogelijk hebben gemaakt door onvermoeibaar teamwork en nauwkeurige planning. De afgelopen jaren heeft zich hier een bijzondere geest en samenhang ontwikkeld.”

In de komende weken wordt het beweegbare middendeel aangesloten en gebruiksklaar gemaakt. Vervolgens kan hij in slechts enkele minuten digitaal 90 graden worden gedraaid. Grote zeeschepen die niet onder de brug door kunnen, hebben zo voldoende ruimte om veilig door de doorgang te varen. Bovendien zorgt een verlichte staarteenheid voor extra veiligheid in het water. Ook de monumentale brugwachterswoning blijft behouden; Deze werd structureel aangepast en technisch gemoderniseerd zodat de nieuwe brug van daaruit bestuurd kan worden.

- advertentie -

Wat is de volgende stap?
Nu de brug voor het eerst klaar is, zijn er verschillende, tijdrovende werkzaamheden nodig; In het bijzonder om de technologie voor het draaimechanisme aan te sluiten. Bovendien moeten rails en de besturings- en veiligheidstechniek worden aangelegd en moeten de geïnstalleerde bewakingssensoren worden getest. Ten slotte zijn er nog acceptatietests in afwachting om de veilige en vlotte werking van de nieuwe brug te garanderen.

Tegelijk met de eerste rangeerritten na ingebruikname zal de Friesenbrücke ook beschikbaar zijn voor fietsers en voetgangers. Het streven is om het tweeënhalve meter brede voet- en fietspad zo mogelijk al in het voorjaar van 2025 open te stellen. Daarnaast zijn de werkzaamheden aan de ontsluitingsweg van de kant van de gemeenten al in volle gang. Zowel het spoor- en scheepvaartverkeer als fietsers en voetgangers zullen evenzeer profiteren van de nieuwe Friesenbrücke. (bron: AHA24x7)

 

Dit kan u ook interesseren

Back to top button