Na bijna tien jaar is de Friesenbrücke weer compleet
Weener – In de nacht van woensdag op donderdag is het laatste brugdeel van de Friesenbrücke, met een gewicht van 1.800 ton en een lengte van 145 meter, met uiterste precisie geplaatst. De Duitse spoorvervoerder Deutsche Bahn spreekt van een operatie met “millimeterprecisie”. Deze mijlpaal brengt de heropening van de spoorverbinding tussen Groningen en het Duitse Leer een stap dichterbij.
Herstel na jarenlange stilstand
De Friesenbrücke, een cruciaal onderdeel van de spoorlijn Groningen-Leer, raakte op 3 december 2015 zwaar beschadigd toen een vrachtschip de brug ramde. Sindsdien is de verbinding onbruikbaar, en stopt het treinverkeer vanuit Nederland in het Duitse Weener.
Na bijna tien jaar stilstand wordt gewerkt aan een volledig vernieuwde brug, die niet alleen treinen maar ook schepen beter kan bedienen. De brug heeft een draaimechanisme waarmee ze in enkele minuten negentig graden kan draaien om scheepvaart door te laten.
Treinen eind 2025 weer op het spoor
De komende weken wordt het nieuwe brugdeel aangesloten op het spoor en klaargemaakt voor gebruik. Volgens Deutsche Bahn is de verwachting dat de brug aan het einde van de zomer van 2025 volledig operationeel is. Vanaf dat moment kunnen er weer treinen rijden tussen Groningen en Leer.
De heropening betekent ook dat er in de toekomst rechtstreekse treinen zullen rijden van Groningen naar Bremen, wat een belangrijke stap is voor de internationale treinverbindingen in de regio.