Grasnapolsky zoekt grond om te blijven en vindt het in Groningen
Scheemda – De staatssecretaris van Cultuur en Media bezegelde de laatste dag van de vijfde Groningse editie van Grasnapolsky met een bezoek. Het festival bood onder het thema ‘Grond Om Te Blijven’ een diversiteit aan opkomende muzikale acts, kunst, theatrale performances en literatuur, waarmee het een platform wil zijn voor nieuwe muziekacts en culturele interactie.
Het bezoek van staatssecretaris van Cultuur en Media Fleur Gräper-van Koolwijk bevestigde het belang van Grasnapolsky voor het Nederlandse muzieklandschap. Gräper-van Koolwijk: “Een festival als Grasnapolsky biedt nieuwe artiesten en muzikanten een plek om op te treden. Dit type festival is daarom een belangrijke schakel in de ontwikkeling van talent. Veel bekende artiesten hebben vaak voor hun doorbraak eerst op kleinere podia gespeeld.”
(lees verder onder de foto)
Speciale opening zet De Toekomst wagenwijd open
Grasnapolsky ontwikkelde een speciale opening met HIIIT en lichtkunstcollectief Spacelab. Met hypnotiserende ritmes van tamtams en andere slagwerkinstrumenten namen de performers van HIIIT het publiek mee door de fabriek naar het betoverende kunstwerk ‘The Night Tribe’ van Spacelab, waarmee een magische sfeer werd gecreëerd met muziek en lichtkunst die de avond een vliegende start gaf.
(lees verder onder de foto)
Velocity Made Good is de nieuwe belofte
De focus van de muziekprogrammering lag dit jaar nog meer dan voorgaande edities op opkomend talent. Velocity Made Good nomineert zich met hun optreden op Grasnapolsky als de S10, Goldband of Froukje van deze editie. Eerder zetten deze artiesten ook hun eerste stappen op ‘Gras’ voordat ze grotere festivals en concertzalen uitverkochten. De act speelde in het midden van de grote zaal, waarbij publiek zich omver liet blazen door de energie. Parker Fans, een nieuwe act met leden van Personal Trainer, speelde als verrassing een show in een bomvolle Machinekamer en juist die onaangekondigde show bleek een hoogtepunt voor velen.
(lees verder onder de foto)
Hoe Lenin op de schroothoop belandde
Buiten het festivalterrein werden ook nieuwe artistieke projecten gepresenteerd van diverse kunstenaars. Dichter Dean Bowen en zangeres en muziekproducer Eva van Manen waren uitgenodigd om in de Scheemder Kerk een nieuwe productie te ontwikkelen tijdens een driedaagse artist-in-residency. Dit resulteerde in Kerq, een performance die gaat over de zoektocht naar verbinding en gemeenschap.
Een tweede project, waarvoor Grasnapolsky dit jaar een ontwikkelplatform wil vormen, was ‘Hoe Lenin op de schroothoop belandde’ van documentairemaker Tom Tieman. Precies 100 jaar na de dood van de Russische revolutionair zoekt Tieman met publiek naar de sporen van het communisme in Groningen én naar een metershoog standbeeld van Lenin dat door de provincie dwaalt.
Talk De aarde beeft: “Die kutbevingen zitten ons op de nek”
Onder het thema ‘Grond om te blijven’ verdiepte Grasnapolsky de connectie met Groningen. Belangrijk onderdeel was een talk, geleid door Winfried Baijens, bekend van de documentaireserie ‘De aarde beeft’ (NTR). Onder andere Fransien Kuiper en Susan Top, oud-secretaris van het Groninger Gasberaad en gedeputeerde van de provincie Groningen, schoven aan. Het gesprek werd enorm druk bezocht en maakte veel indruk op de volgestroomde machinekamer. Fransien Kuiper: “Dit is mijn grond, ik hoor op deze grond. Maar die kutbevingen zitten ons op de nek. Het beheerst je leven. Terwijl ik gewoon Fransien wil zijn.”
(lees verder onder de foto)
Meer dan 70 werken verkocht in galerie De Kunstsmederij
Grasnapolsky voegde dit jaar een bijzonder element toe aan het festival: Galerie De Kunstsmederij. Het festival liet publiek kennis maken met nieuwe en opkomende beeldend kunstenaars, en liet zien dat kunst kopen toegankelijk kan zijn. De galerie, een initiatief van stadjers Lynn Zwartsenburg en Gijs Geertzen, was een succesvolle brug tussen kunstenaars en publiek. Meer dan 70 kunstwerken werden verkocht, waarbij de opbrengst volledig naar de kunstenaars ging.
(lees verder onder de foto)
Inzet op welzijn van bezoeker, crew en artiest
Er werd dit jaar aanzienlijke aandacht besteed aan het (mentale) welzijn van het publiek, onder meer door de introductie van een ontprikkelruimte. Het succes hiervan bevestigt de bestaande behoefte en benadrukt de nood om deze faciliteit in de toekomst verder te ontwikkelen. In navolging op de door Taskforce GO (grensoverschrijdend gedrag) onlangs gelanceerde gedragscode, ontwikkelde het festival gedragsregels en een protocol om een veilige en respectvolle omgeving voor alle festivalbezoekers, artiesten en crew te waarborgen. Festivaldirecteur Mariska Berrevoets is ambassadeur van campagne ‘Ik Zet De Toon’ van Taskforce GO.
(lees verder onder de foto)
1500 bezoekers per dag genoten van Grasnapolsky 2024
Met een opkomst van 1500 bezoekers per dag heeft Grasnapolsky opnieuw bewezen dat avontuur en verrassing op dit festival hand in hand gaan. Voor de vijfde keer op rij werd Fabriek de Toekomst getransformeerd tot een betoverende festivallocatie, doordrenkt met geschiedenis en doordrongen van industriële charme.
Bezoekers waren lovend over de veelzijdige programmering, de diepgaande thematische en actuele elementen die op diverse manieren werden belicht, de intieme setting en de gastvrijheid van het festival. Tijdens het festival werd weer benadrukt wat Grasnapolsky wil zijn: een festival met liefde voor muziek en kunst en omgeving.
Lees ook: Grasnapolsky een festival, niet alleen voor muziek, maar ook lokale thema’s