Groep 7/8 van IKC St. Vitus uit Winschoten meest mediawijze klas van Nederland
Winschoten – Groep 7/8 van IKC St. Vitus uit Winschoten is de meest mediawijze klas van Nederland. De leerlingen van die klas hebben tijdens de landelijke wedstrijd van de serious game MediaMasters meer bits (punten) gehaald dan andere klassen uit Nederland.
Dit jaar vond de dertiende editie van MediaMastersplaats als onderdeel van de Week van de Mediawijsheid. Meer dan de helft van alle groepen 7 en 8 in Nederland gingen de strijd met elkaar aan. Ruim 188.000 leerlingen tussen de 10 en 12 jaar oud hebben tijdens deze week op een speelse manier basiskennis opgedaan over onderwerpen zoals sociale media, kunstmatige intelligentie, nepnieuws, privacy en online pesten.
Eerste keer gelijkspel
Gedurende de hele week hebben de leerlingen geprobeerd zoveel mogelijk bits (punten) te verdienen, zowel op school als thuis. Ze werkten samen aan MediaMissies en namen deel aan mediawijze uitdagingen en creatieve opdrachten, variërend van het ontwerpen van een eigen sociale media platform tot het maken van een podcast.
Uiteindelijk bleken groep 7/8 van IKC St. Vitus uit Winschoten en groep 8 van basisschool Bernadette uit Naaldwijk de meeste bits te hebben verdiend. Het was de eerste keer dat de landelijke competitie van MediaMasters eindigde met een gelijkspel.
Enthousiast en nieuwsgierig
Groepsleerkracht Rob Vegter: „Onze groep was erg enthousiast en nieuwsgierig om met allerlei onderwerpen over mediawijsheid aan de slag te gaan. Zo is er gewerkt met een greenscreen en werd er een St. Vitus podcast gemaakt. De groep wist al erg veel over hoe reclame jouw gedrag kan beïnvloeden, nepnieuws en online pestgedrag. Wat soms nog lastig was, waren de programmeervragen. Met veel gepuzzel kwamen de kinderen hier gelukkig ook uit. We hebben genoten van deze digitale week en zijn vooral erg mediawijs geworden.”
Belangrijk onderwerp op scholen
„Het was weer een fantastische week waarin kinderen vol enthousiasme aan de slag zijn gegaan,” aldus Sarah Hijmans, inhoudelijk producent en eindredacteur van MediaMasters. „Tijdens het spelen werd duidelijk hoe waardevol het is om met elkaar het gesprek aan te gaan over online haatreacties, en ook hoe moeilijk het is voor kinderen om nieuws en journalistiek te vertrouwen in tijden van desinformatie en AI-manipulatie.
Meer dan 48.000 leerlingen (van de 142.000 leerlingen) gaven in één van de MediaMasters-polls aan te twijfelen of journalisten hun best doen om zo eerlijk mogelijk verslag te doen van wat er in de wereld gebeurt. Mediawijsheid blijft dan ook een onderwerp dat in de (basis)schoolklas niet mag ontbreken.”