School GKC de Stuwe samenwerking aangegaan met gemeentelijke groenvoorziening
Directeur Alie Stuut en Gert Raatjes van de gemeente, hebben dit kunnen bewerkstelligen
Winschoten – GKC de Stuwe, Grintweg 70, te Winschoten. GKC staat voor Gespecialiseerd Kind Centrum. Binnen dit centrum zijn verschillende samenwerkingen tot stand gekomen binnen het speciaal (basis) onderwijs bestemd voor kinderen van 4 t/m 12 jaar en het voortgezet speciaal onderwijs voor 12 t/m 18 jaar.
Samenwerking
Vanuit Cosis zit het expertisecentrum (de Waterlelie) in hetzelfde gebouw en sinds het huidige schooljaar is een eerste samenwerking aangegaan met Prof. W.J. Bladergroenschool- RENN4 dat op hetzelfde terrein is gehuisvest.
Het voortgezet speciaal onderwijs is onlangs een samenwerking aangegaan met de afdeling groenvoorziening van de gemeente Oldambt. Deze afdeling is gevestigd in de naastgelegen gemeentewerkplaats, ook aan de Grintweg.
Geïntensiveerd
Mike Jacobs, leerkracht in het voortgezet speciaal onderwijs: “Vorig schooljaar zijn wij een samenwerking aangegaan met de gemeente en ook met het Dollard college (PrO), hier vlakbij. Deze school heeft al langere tijd een samenwerking met deze gemeentelijke afdeling en deze leerlingen doen allerlei werkzaamheden in Winschoten.”
“Wij hebben vorig schooljaar mogen ervaren dat deze samenwerking tot mooie dingen heeft geleid. Ik vond het interessant dat wij het gesprek zijn aangegaan en gedacht hebben in mogelijkheden in plaats van onmogelijkheden. Samen met onze directeur Alie Stuut en Gert Raatjes van de gemeente, hebben wij dit kunnen bewerkstelligen en is deze samenwerking geïntensiveerd’’.
Uitgebreid
Voor dit schooljaar wordt de samenwerking verder uitgebreid met betrekking tot de schooltuin en een ander project. Er wordt ook een pad tussen de school en de gemeente Oldambt gerealiseerd. Dit om de verbinding letterlijk ook optisch aan te geven. Het hek is inmiddels vervangen door een nieuwe poort!
“Rienus Ruinemans is de contactpersoon vanuit de gemeente en komt met regelmaat op school om te zien hoe wij werken. Dit maakt ook, dat de overstap van school naar stage en uiteindelijk naar werk gemakkelijker wordt. De lijntjes worden korter.”
Met de handen werken
Mike: “De leerlingen waar wij het nu over hebben, moeten wat met hun handen doen. Uit de samenwerking is gebleken dat de gemeente ons heel graag bij hun projecten wil betrekken en dat GKC de Stuwe meer zichtbaar wordt in de omgeving. Wij willen dit ook heel graag, want wij willen de jongeren graag de maatschappij in helpen. Wanneer een leerling 16 jaar wordt, wordt er gericht gezocht naar een stageplek die bij de leerling past. Dit kan een dagbestedingplaats, maar ook een (beschutte) werkplek zijn.”
“Om dat te kunnen verwezenlijken is het van belang om een goede basis neer te leggen wanneer de leerlingen jonger zijn. Zo zijn wij ook begonnen met een eigen schooltuin.”
“De schooltuin, die overigens verder wordt uitgebreid en eigenlijk van top tot teen wordt aangepakt, moet alles kunnen aanbieden om de leerlingen voor te kunnen bereiden op hun toekomstige stageplek.”
Niet alleen schoffelen
Mike: “Het gaat bij de schooltuin niet alleen om het schoffelen, maar voor de leerlingen is het van belang dat ze ervaren wat er nog meer bij dit vak komt kijken. Niet alleen dat, het leren werken is ook van belang! Dit zie je ook terug in andere vakgebieden. Omgangsvormen bijvoorbeeld. Een leuke bijkomstigheid: uit de tuin komen allerlei gezonde groenten en fruit waar de horeca binnen onze school weer dankbaar gebruik van maakt”.
“Wij willen als GKC de Stuwe graag wat betekenen voor de omgeving. Dit komt de ontwikkeling van onze leerlingen ten goede. De leerlingen vinden het fijn wanneer ze in het proces worden meegenomen, weet ik uit ervaring”.
(hoofdfoto vlnr: Mike Jacobs stagecoördinator en Rienus Ruinemans gemeente Oldambt Groenvoorziening; foto’s onder VSO De Meentschool))