Back to school: zo fietsveilig is Oldambt
Oldambt – De scholen zijn vorige week weer begonnen en na een rustige zomerperiode is de weg weer bezaaid met fietsers. Oppassen geblazen dus in het verkeer. Vooral in de gemeente Groningen lopen fietsers risico, want nergens in de provincie gebeuren zo veel ongelukken met tweewielers als hier.
Ook Oldambt behoort tot de vijf minst veilige gemeenten. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Independer op basis van ongevallengegevens van Rijkswaterstaat.
Jaarlijks gebeuren er in de provincie Groningen zo’n 8,5 fietsongevallen per 10.000 inwoners. Dit aantal is gelijk aan het landelijk gemiddelde. Ten opzichte van andere noordelijke provincies blijkt Groningen relatief onveilig voor fietsers. Zo gebeuren in Friesland (5,5) en Drenthe (4,7) naar verhouding jaarlijks veel minder ongelukken per 10.000 inwoners. Wel zijn er grote verschillen per gemeente.
Grootste kans op fietsongeval, dit zijn de uitschieters
Ten opzichte van het aantal inwoners blijkt de stad Groningen de minst veilige Groningse gemeente voor fietsers. Per 10.000 inwoners gebeuren hier volgens de meest recente cijfers 13,5 fietsongevallen per jaar. De vijf minst veilige Groningse gemeenten om te fietsen zijn als volgt:
- Groningen: 13,5 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Stadskanaal: 8,8 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Veendam: 7,7 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Midden-Groningen: 6,6 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Oldambt: 5 fietsongevallen per 10.000 inwoners
De gemeenten Het Hogeland en Westerwolde blijken juist het veiligst. Hier gaat het jaarlijks om 3,1 ongevallen per 10.000 inwoners
Vaak auto betrokken bij fietsongeval
Bij veel fietsongevallen is een personenauto betrokken: in Groningen gaat het om 56,3% van alle fietsongelukken. Vooral in Oldambt ligt dit percentage hoog. Hier gaat het zelfs om 78,9% van alle ongelukken met fietsers. Ook in Stadskanaal (78,6%) en Eemsdelta (73,3%) worden fietsers naar verhouding vaak aangereden door auto’s.
Independer-verzekerinsexpert Menno Dijcks zegt hierover: “Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een zwakke verkeersdeelnemer, zoals een fietser of een voetganger, is de bestuurder van het motorrijtuig meestal aansprakelijk. Er zijn uitzonderingsgevallen, maar de zwakke verkeersdeelnemer wordt wettelijk beschermd.”