Aanleg Wunderline van start gegaan: in tweeënhalf uur van Groningen naar Bremen
Bad Nieuweschans – In iets minder dan tweeënhalf uur met de trein van Bremen naar Groningen: maandag zijn in Ihrhove (district Leer) de voorbereidingen voor de bouw van de zogeheten Wunderline begonnen.
Ten eerste moeten volgens informatie van de NDR in Nedersaksen bomen en struiken eind februari worden verwijderd, zodat de route tussen Bad Nieuweschans en Westoverledingen vanaf het najaar kan worden uitgebreid. Dan moeten er nieuwe overwegen, sporen, wissels en seinsystemen worden aangelegd. Ihrhove krijgt ook een nieuw elektronisch seinhuis.
146 minuten
Deze infrastructuur is nodig zodat vanaf eind 2024 de eerste treinen op de nieuwe lijn kunnen rijden. Geplande reistijd tussen Groningen en Bremen: twee uur en 26 minuten. Voorwaarde daarvoor is dat de Friesenbrücke dan klaar is. De lijn moet tegen 2030 verder worden uitgebreid. De reistijd zou dan met nog eens een kwartier worden verkort.
(lees verder onder de foto)
Tjeerd Postma (Projectleider Wunderline): “Aan beide zijden van de grens wordt momenteel gewerkt aan verbetering van de infrastructuur zodat gelijk met het gereedkomen van de Friesenbrücke de treinen 20 minuten sneller tussen Bremen en Groningen kunnen rijden.”
“Aan de Nederlandse zijde wordt gewerkt aan snelheidsverhoging Hoogezand – Zuidbroek, snelheidsverhoging Bad Nieuweschans en de grens en aan verbetering van het traject tussen Scheemda en Winschoten met snellere wissels ter hoogte van de stations. Tezamen met de maatregelen die voor de sneltrein Groningen Winschoten zijn gedaan en de maatregelen aan Duitse zijde wordt zo een betere treinverbinding tussen Groningen en Bremen gerealiseerd.”
(lees verder onder de foto)
Of de Friesenbrücke eind 2024 klaar is, is nog de vraag. Op de nieuwspagina van treinweb.nl valt te lezen dat ze de verwachting hebben dat hij gereed zal zijn in de eerste helft van 2025.
(lees verder onder de foto)
Aanvaring
De spoorbrug is op donderdag 3 december 2015 verwoest door een schip van 112 meter. Een vrachtschip doorboorde de spoorbrug. Niet alleen het middengedeelte is daarbij beschadigd, maar ook het fundament van de brug is vernield. Destijds gingen er elke dag rond de twee- tot drieduizend reizigers over de brug met de trein.
Lees meer: Fotoreportage: Schip doorboort spoorbrug in Weener