Oldambt pakt slechte wegen aan met nieuw manier van asfalteren
Oldambt – Wie over de wegen in Oldambt rijdt heeft het allang opgemerkt, de scheuren en gaten in het asfalt. Ook de gemeente Oldambt is hier zeker bewust van en is bezig met het vernieuwen van het wegdek. Om op veel wegen nieuw asfalt te leggen is de gemeente Oldambt tientallen miljoenen euro’s nodig. Daarom is er gekeken naar een andere methode.
Veel hoofdwegen liggen er in Oldambt slecht bij, dit is voornamelijk te danken aan de droogte. Langs meerdere wegen staan borden met ’30 km/h slecht wegdek’ of is er een rijstrook afgezet. Sommige scheuren zijn zo breed en oud, dat er mos in groeit.
(lees verder onder de foto)
Nieuwe methode
Normaal gesproken wordt een oude weg afgevoerd, voordat er een nieuwe weg wordt aangelegd. Dat kan goedkoper én efficiënter, vinden de gemeente en betrokken partijen.
Met een speciaal voertuig wordt de huidige weg als het ware losgemaakt. Het puin en asfalt dat in het voertuig terecht komt, wordt vermengd met bitumen: een vloeistof die van nature voorkomt in ruwe aardolie. Dat heeft een soort ‘lijmfunctie’, waardoor het geheel stevig wordt en bij elkaar blijft.
Bitumen is vloeibaar bij 165 graden, maar als het goedje op de weg wordt uitgesmeerd wordt het direct hard. Op die manier wordt de verouderde en slechte weg geschikt gemaakt als fundering voor een nieuw aan te leggen weg.
(lees verder onder de foto)
Niet overal toe te passen
Hoe veel geld deze manier van werken uiteindelijk kan schelen, is niet precies te zeggen. Ook omdat deze techniek niet toegepast kan worden bij asfalt waarin vroeger teer is gebruikt. En ook die liggen in de gemeente Oldambt. Bijvoorbeeld de Hora Siccamaweg tussen Midwolda en Winschoten. Hier heeft de gemeente een bedrag van 1,2 miljoen op begroot.
Oldambt heeft weliswaar een manier gevonden waarmee zij goedkoper kan werken, maar dat betekent niet dat het probleem nu is opgelost. Er wordt onder andere hulp gevraagd vanuit Den Haag.