Schiphol: Reizigers via reisbureau het best geholpen
Winschoten – Gezien de drukte op Schiphol gaan er al enkele dagen geluiden rond over het annuleren van vluchten. Afgelopen woensdag maakte Transavia bekend 240 vluchten te annuleren in het hoogseizoen…. Vreselijk!
Gerda Klooster, eigenaresse van 6 Klooster Reizen filialen in Noord-Nederland: “Hier zitten uiteraard ook klanten van ons bij, die we zodra we het te horen krijgen gelijk bellen. MAAR wat zijn wij “blij” dat we voor de meeste klanten reeds een goed alternatief hebben kunnen vinden in samenspraak met onze partners. En onze klanten zijn weer uitermate tevreden over de snelle afhandeling.”
Klooster: “Het kan zijn dat er nog wijzigingen of annuleringen volgen, maar het heeft geen zin om contact met ons op te nemen. Zodra wij een wijziging of annulering ontvangen nemen wij gelijk contact met de klant op. En in dit geval is het geen nieuws, is goed nieuws.”
Ondertussen maakt TUI bekend geen TUI-Fly vluchten te zullen annuleren. Petra Kok (woordvoerder TUI Nederland): “Wij betreuren het besluit van Schiphol dat de luchtvaartmaatschappijen dwingt om het aantal passagiers behoorlijk terug te brengen in de hoogseizoenmaanden juli en augustus. Het gaat om al veel eerder geboekte vakanties en deze mensen verkeren nu in onzekerheid. Wij kunnen een groot deel van die onzekerheid vandaag wegnemen; we gaan géén TUI fly-vluchten annuleren, iedereen die al geboekt heeft kan op vakantie.”
Kok: “Veruit het merendeel van de vliegvakanties zal nog steeds vanuit Amsterdam vertrekken (binnen de door Schiphol gestelde limieten). Voor dat deel van de reizigers dat niet meer vanaf Schiphol mag vertrekken, gaan wij vluchten inzetten vanaf regionale luchthavens. Naast de vakanties met vluchten van TUI fly, bieden wij ook pakketreizen aan met vluchten van Transavia, KLM en andere airlines. Wij hebben nog geen volledige en gedetailleerde informatie ontvangen en kunnen op dit moment nog niet de impact inschatten van de aanpassingen die zij zullen doorvoeren ”
Waarom boeken bij een reisbureau stond er in een vakblad?
“Te midden van alle ellende (Covid, stakingen, annuleringen, wijzigingen), zijn het de klanten die via een reisbureau geboekt hebben, die het best geholpen worden. Gezinnen met kinderen die goede alternatieven aangeboden kregen met de juiste informatie tijdens de reis, volgden met plezier en met gemoedsrust het advies en de aanwijzingen van hun reisagent. Zakenreizigers zagen hun vluchten gewijzigd en bevestigd – terwijl er rekening werd gehouden met hun geplande afspraken en vergaderingen. Zij konden zich blijven focussen op de business.”
Schiphol deelt dagelijks nieuws over de situatie en drukte op de luchthaven via https://nieuws.schiphol.nl/dagelijkse-updates/ .
De drukte is echter heel wisselend. De ene passagier staat inderdaad in een rij, de ander kan zo doorlopen en is binnen een half uur door alle controles. Het advies is hoe dan ook om op tijd aanwezig te zijn. De meeste incheckbalies zijn vanaf 4 uur voor vertrek geopend en die tijd houden we dus ook aan als adviestijd om aanwezig te zijn.
Liever nog een kop koffie na de controle, dan de stress van een vlucht die zonder jou vertrekt. Want die vakantie hebben we nu toch wel verdiend!