Verscherpt toezicht op zoutbedrijf Nobian verlengd; ook verboden stoffen in de grond
Heiligerlee – Zoutbedrijf Nobian blijft voorlopig onder verscherpt toezicht staan van het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM). Ook blijkt uit analyses dat er diesel met verboden stoffen in de grond zit. Nobian -voorheen AkzoNobel- wint zout in een driehoek tussen Winschoten, Heiligerlee en Westerlee en is van plan om nog twaalf extra zoutputten te slaan. Dat meldt RTV Noord.
Verscherpt toezicht
Het SodM begint positief. Nobian heeft de ondergrondse situatie bijvoorbeeld beter in beeld gebracht. Daarbij: ‘Ik stel vast dat uw communicatie met het SodM in het afgelopen half jaar bij onverwachte voorvallen en vertragingen die optreden bij gepland werkzaamheden of onderzoeken significant verbeterd is.’
Toch gaat die communicatie niet altijd even goed, laat het SodM weten. ‘Helaas moet ik constateren dat Nobian niet altijd voldoet aan gemaakte afspraken met en toezeggingen aan SodM’. Het gaat onder andere over de afspraak dat Nobian vóór 15 januari dit jaar zou komen met een kostenoverzicht van het afsluiten van cavernes. SodM: ‘Aan die afspraak is niet voldaan’.
Het afsluiten van cavernes is een heet hangijzer. De puttenin Oost-Groningen raken leeg, maar Nobian kan nog steeds niet aantonen hoe zij de putten veilig kan afsluiten en hoe de nazorg van de putten er vervolgens uitziet. Dat was in 2016 al een van de redenen van het SodM om Nobian onder verscherpt toezicht te stellen.
Verboden stoffen
Daar komen problemen met diesel bij. Nobian gebruikt diesel om de cavernes stabiel te houden. Die vormen als het ware ‘een dak’ boven de caverne. Maar uit analyses blijkt dat de dieselolie zogenaamde pcb’s bevat. Dat zijn milieuschadelijke stoffen die tot 1985 in veel producten gebruikt werden. Sinds dat jaartal is gebruik niet meer toegestaan.
Volgens Nobian is er sprake van ‘uiterst geringe sporen die niet eerder werden geconstateerd’. Het zoutbedrijf: ‘Desalniettemin is Nobian uit voorzorg direct gestart met een actieplan en maatregelen om versneld de afdekdiesel in de betreffende cavernes in Groningen te vervangen door nieuwe, pcb-vrije afdekdiesel.’