Algemeen

Onderzoek toeristisch imago: provincie Groningen wint aan populariteit

- advertentie -

Groningen – Groningen vakantieland? Steeds meer mensen beschouwen de provincie Groningen als interessante bestemming. Het toeristisch aanbod in Stad en Ommeland krijgt de hoogste waardering sinds de eerste meting in 2004. Dat blijkt uit onderzoek naar het toeristisch-recreatieve imago van provincie Groningen door ingenieursadviesbureau Sweco.

- advertentie -

Onderzoek
De provincie Groningen laat sinds 2004 onderzoek uitvoeren naar het toeristisch imago van de provincie. Voor dit onderzoek worden twee groepen bevraagd: Nederlanders die de afgelopen drie jaar in de provincie Groningen zijn geweest voor vakantie of een weekendje weg (de bezoekers) en Nederlanders die Groningen de voorbije drie jaar niet bezochten (de niet-bezoekers). Het laatste onderzoek is uitgevoerd in september 2021. Er deden iets meer dan duizend Nederlanders mee via een internetpanel. Sweco deed vergelijkbare onderzoeken in 2004, 2011, 2016 en 2019. Hierdoor zijn de trends in de ontwikkeling van het toeristisch imago goed te zien.

Hogere waardering
Conclusie van het recente onderzoek: er is sprake van een hogere waardering. Het toeristisch aanbod wordt hoger gewaardeerd dan in de voorgaande jaren. Zowel onder bezoekers als niet-bezoekers. Vooral ons aanbod van cultuur, dorpen, natuur en landschap worden veel hoger gewaardeerd. Ook onze fiets- en wandelroutes zijn nog meer in trek. Daarnaast noemt bijna driekwart van de bezoekers (74%) de provincie als interessante vakantiebestemming, tegenover 64% in 2019 en 59% in 2016. Van de ondervraagden die Groningen de voorbije drie jaar niet bezochten vindt 35% Groningen een interessante optie, tegenover 24% in 2019 en 22% in 2016.

Corona
Er zijn geen specifieke vragen over corona opgenomen in het onderzoek. Toch is de impact van de coronapandemie en de maatregelen terug te zien in de resultaten. Evenementen worden minder aangedragen als reden om naar Groningen te komen, terwijl de associatie met Groningen in combinatie met rust en ruimte, fietsen, natuur en landschap een hogere waardering krijgt. Dit aanbod past goed in de anderhalvemetersamenleving. Ook valt een grotere spreiding van bezoekers over de provincie op. De meeste bezoekers overnachtten in de stad Groningen, maar meer dan voorheen verspreidden de toeristen zich over het Ommeland.

Toeristische potentie
De provincie ziet kansen voor de Groningse vrijetijdseconomie. Met name als belangrijke toeristische bestemming voor bezoekers met bovengemiddelde interesse voor de combinatie van cultuur, erfgoed en bijzondere landschappen. Gedeputeerde Mirjam Wulfse: “De resultaten van dit onderzoek maken duidelijk dat ons toeristisch aanbod in 2021 beter aansluit bij de wensen en behoeften dan in de voorgaande jaren. En dat Groningen steeds meer wordt gezien als een aantrekkelijke bestemming. Deze onderzoeksresultaten zijn een mooie opsteker en aanmoediging voor onze vrijetijdseconomie. Het is tijd om de toeristische potentie van onze prachtige provincie te gaan verzilveren.”

- advertentie - - advertentie -

Bekijk het rapport ‘Het imago van toeristisch Groningen 2021‘.

Dit kan u ook interesseren

Back to top button