Pricewise: stijging tarieven bij grootste providers Ziggo en KPN
Winschoten – Binnenkort communiceren de grote telecomspelers hun nieuwe tarieven. Volgens een prognose-onderzoek van Pricewise kunnen consumenten dit jaar een gemiddelde prijsstijging van 27 euro verwachten bij de twee grootste providers KPN en Ziggo.
De jaarlijks terugkerende tariefwijziging gaat in per juli. De verwachte stijging voor dit jaar is hoger dan die van vorig jaar, toen de gemiddelde stijging 20 euro bedroeg. Over de afgelopen drie jaar stegen de telecomtarieven opgeteld met gemiddeld 75 euro. Naar verwachting verhoogt KPN de tarieven vanaf juli met 2,50 euro en Ziggo met 2 euro per maand. Eerder dit jaar verhoogde T-Mobile de tarieven al met de toen geldende inflatiecorrectie van 1.6%.
Investering in future proof-netwerk
Volgens Jeroen Snellen, expert telecom bij Pricewise, is een stijging van de tarieven dit jaar onontkomelijk. Er zijn het afgelopen jaar enorme investeringen gedaan om het netwerk future proof te houden. Deze investeringen worden naar verwachting doorberekend in de nieuwe tarieven. “Ziggo werkt hard aan de uitrol van de DOCSIS 3.1, waarmee downloadsnelheden tot 1Gb/s geleverd worden. Naast de investering in het netwerk, wordt verwacht dat ook de recente verhoging van de down- en uploadsnelheden benoemd wordt als reden voor de prijsverhoging. Bij KPN ligt de investering in het netwerk en de uitrol van glasvezel aan de prijsstijging ten grondslag,” geeft Snellen aan.
Klantbehoud: zelf kiezen of compleet pakket
Naast netwerkoptimalisatie maken beide providers meer acquisitiekosten door de toenemende concurrentie op de telecommarkt. Ook die kosten komen volgens Snellen terug in het nieuwe tarief. “Een pakket met internet only groeit aan populariteit, mede dankzij de komst van streamingdiensten. Dat zien wij ook terug in onze vergelijker. KPN speelt hier goed op in met de Husselpakketten. Klanten stellen hier zelf hun pakket samen en kunnen kiezen voor alleen internet.
Dit maakt het voor klanten echter ook makkelijk om elders overige diensten, zoals tv en bellen, af te nemen. Hierdoor wordt het lastiger klanten vast te houden. Daarnaast heeft KPN al veel klanten verloren met het uitfaseren van Telfort.” Ziggo kiest juist voor een compleet aanbod, waarbij diensten standaard in het pakket zitten. “Deze strategie heeft voordelen, maar een nadeel is dat je in veel gevallen betaalt voor zaken die je niet nodig hebt. Zeker als de concurrentie wel flexibiliteit biedt in het aan- en uitzetten van diensten. De maandprijs van de Ziggo-pakketten is in vergelijking met die van andere providers dan ook hoog als je alleen gebruikmaakt van internet,” aldus Snellen.
Inflatiecorrectie verschillend per provider
Ook al verhoogde T-Mobile haar prijzen in januari met de inflatiecorrectie van 1.6%, volgens Snellen is het nog onduidelijk welke inflatiecorrectie de andere providers zullen hanteren. “Iedere provider kiest een andere periode om de inflatiecorrectie te bepalen. Mocht de correctie laag uitvallen, zoals bij T-Mobile, dan is de procentuele verhoging van de tarieven van Ziggo en KPN waarschijnlijk hoger dan de inflatiecorrectie. Als dat gebeurt, creëert het voor consumenten die aan een contract vastzitten de mogelijkheid om over te stappen zonder de in acht neming van de contracttermijn. Zij mogen dan hun contract ontbinden en tussentijds overstappen.”
Op basis van voorgaande jaren zullen de providers waarschijnlijk begin mei de tarieven bekendmaken.