Honderd banen weg bij NDC mediagroep; toekomst van het ‘Streekblad’ onzeker
Groningen – NDC mediagroep, gevestigd in Leeuwarden en Groningen, is uitgever van de regionale dagbladen Leeuwarder Courant, Dagblad van het Noorden en het Friesch Dagblad. Daarnaast geeft NDC mediagroep meer dan 35 nieuws- en weekbladen uit en beheert NDC ruim 50 digitale regionale kanalen, waaronder het Streekblad.
Bij NDC mediagroep verdwijnen circa honderd banen. Dat heeft het bedrijf woensdag bekendgemaakt. De reorganisatie maakt onderdeel uit van plannen om het bedrijf weer gezond te maken. Vorig jaar kwam NDC in handen van het Belgische krantenbedrijf Mediahuis, dat in Nederland ook eigenaar is van onder meer De Telegraaf en NRC.
Digitale groei
Alle redacties zijn begonnen met een nieuwe werkwijze waarbij de focus ligt op digitale publicaties. Er wordt gebruik gemaakt van data om goed te bepalen waar de lezer (kijker/luisteraar) behoefte aan heeft. Video en audio worden geïntegreerd binnen de redacties, omdat die een onmisbaar onderdeel zijn van journalistieke publicaties.
De papieren krant blijft tegelijkertijd onverminderd belangrijk; vooral het aantal abonnees op een zaterdagkrant in combinatie met een doordeweeks digitaal abonnement groeit. Na de zomer worden de zaterdagkranten van Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant verrijkt met een lifestylemagazine.
Huis-aan-huiskranten
NDC geeft zowel nieuwsbladen als huis-aan-huiskranten uit. Nieuwsbladen verschijnen meerdere keren per week en hebben inkomsten uit zowel abonnees als advertenties. Huis-aan-huiskranten verschijnen één keer per week en zijn volledig afhankelijk van (vooral lokale) advertenties. Vooral bij de advertentie-inkomsten is sprake van een structureel dalende trend die door meer marktpartijen wordt ervaren.
Dat maakt een gezonde exploitatie steeds moeizamer. Voor de huis-aan-huiskranten onderzoekt NDC daarom nieuwe perspectieven voor een duurzame toekomst. Daarbij wordt rekening gehouden met het belang van de lokale journalistiek, werkgelegenheid, advertentieopbrengsten en bezetting van de persen in de drukkerij. Opties zijn onder andere samenwerking met andere partijen of een (gedeeltelijke) verkoop.
Aanpassing organisatie
Nu NDC onderdeel is van Mediahuis worden synergiemogelijkheden benut. Het gaat onder meer om het uitwisselen van redactionele content, gezamenlijke inkoop van papier en andere grondstoffen, nationale verkoop van advertenties en het realiseren van inkoopvoordelen op het gebied van technologie en digitale ontwikkelingen.
Er wordt een herschikking van de binnen- en buitendienst van de verkooporganisatie in gang gezet. Advertentieverkoop aan kleinere klanten zal voornamelijk door de binnendienst gedaan worden. Self-service tools die het plaatsen van advertenties eenvoudig en toegankelijk maken worden ontwikkeld.
Koos Boot, Algemeen Directeur NDC: “De maatregelen die we nemen moeten leiden tot een duurzaam gezonde onderneming. Daarbij staat het belang en de continuïteit van de onafhankelijke journalistiek voorop en ontstaat nieuw perspectief voor onze klanten en onze mensen. Door het efficiënter organiseren van processen, synergiën met de groep en het vereenvoudigen van de organisatiestructuur verdwijnen naar verwachting helaas ca. 100 van de 580 banen. Dat is noodzakelijk om NDC financieel gezond te maken na jaren van financieel verlies. We doen ons best om de sociale gevolgen voor de medewerkers die ons moeten verlaten zo goed mogelijk op te vangen. Daartoe hebben we ondermeer een sociaal plan afgesloten met de vakbonden. Het gaat immers om medewerkers die zich, veelal jarenlang, buitengewoon inzetten voor NDC.”