Algemeen

Treinen rijden weer na vier weken werken

- advertentie -

Winschoten, Scheemda, Bad Nieuweschans – Vanaf vandaag rijden de treinen weer over het traject én stoppen er treinen langs een nieuw, extra perron op Groningen Europapark. Het nieuwe opstelterrein De Vork in Haren is klaar voor gebruik en op station Groningen is ruimte gemaakt voor de aanstaande verbouwing die tot en met 2023 duurt.

- advertentie -

In bijna vier weken tijd is heel veel werk verzet. Het resultaat: een nieuw extra spoor, een opknapbeurt voor bestaande sporen en nieuwe bovenleiding en beveiliging over een traject van vier kilometer.

Om de grootschalige werkzaamheden uit te kunnen voeren, reden er tussen 6 mei en 3 juni geen treinen op de trajecten Groningen-Assen en Groningen-Veendam/Weener. “Het was een uitdagende klus”,  zegt projectmanager Han Berends van ProRail namens de partners in het project. “Er zijn ruim achtduizend diensten gedraaid om het werk aan het traject te kunnen klaren. Daarbij werd dag en nacht gewerkt. En Corona maakte het er niet makkelijker op. Het houden aan de richtlijnen vroeg om discipline.” Han kijkt trots terug. “We hebben dit samen met de aannemers goed opgepakt en gezorgd dat de treinen weer volgens dienstregeling kunnen rijden nu de reizigersaantallen toenemen.”

Nieuw spoor
Tussen de stations Groningen Europapark en Groningen is een nieuw extra spoor aangelegd. Hiermee is het traject helemaal viersporig en klaar voor de toekomst. Er liggen nu twee sporen mét en twee sporen zonder bovenleiding. Zo wordt de landelijk (elektrische) treindienst van NS zoveel mogelijk gescheiden van de regionale (diesel) treindienst van Arriva om elkaar bij een verstoring zo min mogelijk te beïnvloeden.

Groot onderhoud
De bestaande sporen tussen station Groningen en De Vork in Haren, waar het spoor zich splitst naar Assen en Winschoten, hebben een grote onderhoudsbeurt gehad. Op diverse plekken zijn delen spoor, dwarsliggers (spoorbielzen), wissels en spoorgrind vernieuwd. Verder is de gehele bovenleiding op het traject nieuw: funderingen, masten, balken en draad. Door de vervanging van de beveiliging zoals seinen, kabels en relaiskasten kan het traject weer jaren mee.

- advertentie - - advertentie -

Dit kan u ook interesseren

Back to top button