Ziggo en KPN verhogen wederom tarieven, gemiddeld met 3%
Landelijk – Voor het zesde jaar op rij stijgen bij Ziggo en KPN de tarieven voor internet en tv per 1 juli. De tarieven voor internet- en tv-pakketten van Ziggo stijgen per 1 juli 2020 met 3,4%, wat gemiddeld uitkomt op € 22,95,- per pakket op jaarbasis. KPN voert een kleinere stijging in van 2,6%, op jaarbasis gemiddeld € 18,- per pakket. De belangrijkste reden voor deze stijgende tarieven is de voortdurende investering van de providers in de infrastructuur van hun netwerk.
De stijging creëert voor een groot deel van de consumenten de mogelijkheid om nu over te stappen. Ondanks die mogelijkheid blijkt 44% van de Nederlanders een ‘slapende klant’ te zijn; zij zijn nog nooit overgestapt van provider. Dit blijkt uit onderzoek van online consumentenadviseur Pricewise in samenwerking met onafhankelijk veldwerkbureau Panel Inzicht.
Standaardverhoging per 1 juli
De stijging per 1 juli 2020 valt bij de meeste providers mee. Provider Ziggo heeft dit jaar tot nu toe de hoogste stijging ingevoerd en verhoogt de tarieven met gemiddeld € 1,91 per pakket, een gemiddelde stijging van 3,4%. In tegenstelling tot KPN verhoogt Ziggo de tarieven voor vaste telefoon niet. KPN maakte vorige week een gemiddelde stijging van 2,6% (gemiddeld € 1,50 per pakket) kenbaar aan haar consumenten die vooral te danken is aan de uitrol van het glasvezelnetwerk. De tarieven van de Hussel-Pakketten die KPN in oktober 2019 introduceerde, blijven gelijk.
Hans den Heijer, woordvoerder van Ziggo, geeft aan dat de prijsstijging onontkoombaar is vanwege de voortdurende investering in het netwerk en diensten: “Dit is noodzakelijk, omdat er steeds hogere eisen aan worden gesteld en de infrastructuur cruciaal is voor de samenleving.” Volgens Den Heijer worden er op het gebied van veiligheid steeds hogere eisen gesteld en is er nog nooit zo intensief gebruikgemaakt van het netwerk van Ziggo. “Internet wordt volop gebruikt voor video, videobellen, gaming, online werken en shoppen. Ook maken we van steeds meer apparaten gebruik, vaak tegelijkertijd.”
Hans de Kok, directeur van Pricewise, denkt dat prijsverhoging die vaak in juli plaatsvindt mogelijk ook te wijten is aan een stuk inflatiecorrectie. “Providers kunnen doorgaans op basis van hun voorwaarden elk jaar de tarieven verhogen, mits deze verhoging gelijk is aan of lager is dan de inflatie. Dat heet de inflatiecorrectie. De inflatie over het jaar 2019 was 2,6%. Zodra de verhoging meer dan 2,6% is of een andere referentieperiode kent, kunnen klanten het abonnement tussentijds ontbinden en overstappen. Dat is met deze verhogingen dus mogelijk het geval.”
Bijna helft Nederlanders nooit overgestapt
Uit representatief onderzoek van online consumentenadviseur Pricewise in samenwerking met onafhankelijk veldwerkbureau Panel Inzicht, blijkt dat bijna de helft (44%) van de Nederlanders nog nooit is overgestapt naar een andere provider. 79% van deze groep is nog nooit overgestapt, omdat deze groep tevreden is met de huidige provider. Ruim een kwart van de mensen die wél is overgestapt naar een andere provider deed dit omdat deze groep ontevreden was over hun provider. Daarnaast gelooft bijna een derde (31%) van de groep die weleens overgestapt is, dat er belangrijke prijsverschillen zijn tussen providers.
Volgens De Kok loont overstappen nu het meest: “Providers wijzigen op verschillende momenten hun abonnementstarieven, maar de grootste twee doen het steevast in de zomer. T-Mobile verhoogde begin dit jaar de tarieven met gemiddeld 2,7%. Door wijzigingen van tarieven, pakketten en andere kosten én het verschil in timing kunnen consumenten profiteren als ze een pakket kiezen dat het beste voldoet aan hun wensen. Daar komt bij dat ze vaak vogelvrij zijn als de verhoging boven de inflatie ligt. Of als er bijvoorbeeld glasvezel in de straat is aangelegd. Veel consumenten vinden kwaliteit en snelheid zeer belangrijk en daarom investeren de providers daar fors in.”