Midwolda – Een tweede toestemmingsaanvraag van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) voor exceptioneel transport van windmolenonderdelen door is door de gemeente Oldambt afgewezen. Ditmaal gaat het om een transport van de Eemshaven naar Windpark N33 bij Veendam, via de bebouwde kom van Midwolda en Oostwold.
Lees ook: Oldambt springt in de bres voor landschapsbeeld en wegen
Ook dit transport is door de gemeente afgewezen op basis van artikel 2 van de wegenverkeerswet en jurisprudentie. Op 9 april gebeurde dat ook al met een aanvraag voor het transport van windmolenonderdelen ten behoeve van Windpark Drentse Monden in 1e Exloërmond.
Wethouder Kees Swagerman legt uit: “We maken ons in dit traject met name zorgen om de gebouwen langs de route. We willen niet dat huizen schade oplopen. Ook de wegen zijn punt van zorg, in verband met de droogte. Die maakt wegfundamenten kwetsbaar voor beschadigingen, waardoor onveilige situaties kunnen ontstaan. Bij de eerdere aanvraag voor een route door onder meer Westerlee, zouden honderden bomen moeten worden opgekroond om doorgang te geven aan het transport. Dat zou enorme impact hebben op het landschapsbeeld. Op deze route speelt dat minder, maar nu zijn het niet bomen maar gebouwen die dicht op de weg staan, wat onze zorg niet minder maakt.”
De route zoals die in de aanvraag staat, leidt door de dorpskernen van Midwolda en Oostwold: langs de Gereweg, Hoofdweg, Huningaweg, Klinkerstraat, Kromme Elleboog, Molenstreek, N967 (langs Blauwestad), N367 (rondweg Winschoten, Turfweg) naar Pekela en verder naar Veendam. De lading windmolenonderdelen heeft een hoogte van 5 meter 40, een breedte van 4 meter 65 en een totaalgewicht van 167.000 kilo.
Foto: Mark Heikens/ OldambtNu.nl (archief)