Spoorlijn Groningen-Bremen moet in 2024 gereed zijn
Oldambt – Begin februari wordt in Winschoten de start overeenkomst getekend die de realisatie moet markeren voor de ontwikkeling van Wunderline, de spoorlijn tussen Groningen en Bremen. De ondertekening vindt plaats met deelnemende partijen Land Nedersaksen, Vrije Hanzestad Bremen, provincie Groningen en IenW. Tijdens de bijeenkomst wordt door verschillende bestuurders het belang van de Wunderline voor Europa, de beide landen en de regio duidelijk gemaakt.
Over de Wunderline
Snel en comfortabel reizen met de trein van Groningen naar Bremen en andersom: daar draait het om bij het project Wunderline. Om dit te bereiken, werken de provincie Groningen, IHK für Ostfriesland und Papenburg, AG Ems, Groningen Seaports en Landkreis Leer samen met hard aan kwaliteitsverbetering van deze spoorverbinding. Kortere reistijd en meer comfort trekken meer reizigers aan. Dit is niet alleen positief voor de passagiers zelf, ook de toeristische, maatschappelijke, culturele en economische sector van zowel Duitsland als Nederland profiteert hiervan.
Eind 2016 heeft de Wunderline stuurgroep (provincie Groningen, Land Niedersachsen, Freie Hansestad Bremen, ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), DB Netz en ProRail) een gezamenlijke ambitie geformuleerd: het streven is om eind 2018, op basis van alle onderzoeksresultaten, een positief besluit te nemen over de realisatie van Wunderline. In 2024 zal de meest optimale spoorverbinding tussen Groningen en Bremen gereed zijn.
De Wunderline staat voor grenzeloze verbinding tussen Noord-Nederland en Noord-Duitsland: voor één grote regio in Europa. Samenwerken op economisch, maatschappelijk en cultureel gebied is hierbij van groot belang.
Kwaliteitsverbetering van de spoorlijn tussen Groningen en Bremen zorgt voor een comfortabele, snelle en internationale treinverbinding. Dit brengt beide regio’s dichter bij elkaar. Hiermee is de Wunderline een belangrijke stimulans voor samenwerking, groei en uitwisseling over de grens.
Station Bunde
Er ligt een wens bij Ministerie van Niedersachsen en de gemeente om een station aan dit trace te openen. Dit biedt mogelijkheden voor reizigers in de buurt. De financiering komt de gemeente overeen met infrastructuurbeheerder en deelstaat Niedersachsen, die 75% van de kosten voor haar rekening neemt. Wanneer het station weer opengaat, is nog niet bekend.
Friesenbrücke
Op 3 december 2015 is het zeeschip de Emsmoon tegen de spoorbrug over de Ems gevaren. Door het geweld van de aanvaring is de brug total loss. Bij de nieuwbouw van de Friesenbrücke die in 2024 klaar is, wordt rekening gehouden met zowel het trein- als het scheepvaartverkeer. Hierdoor is de brug minstens 20 minuten per uur beschikbaar voor treinverkeer en kunnen treinen dagelijks over de brug. De komende tijd staat in het teken van goed vervangend vervoer.
Bron: BNSnieuws.nl