Column: Lootjes trekken
“Heb je het mailtje niet gezien? Heb je het lootje al getrokken? We wachten al vijf dagen op je.” Het is 16 november als m’n moeder ongeduldig aan de telefoon hangt over lootjes trekken voor Sinterklaas. Sjonge, Sint Maarten is nog maar net geweest.
Elk jaar vieren we als familie traditioneel Sinterklaas. We trekken lootjes, kopen cadeaus, maken surprises en pakken elkaar aan in gedichten. Zo persoonlijk mogelijk en hoe sarcastischer, hoe beter, zo lang het maar in liefde verpakt wordt.
Lootjes trekken is een stukje voorpret richting Sinterklaas. Tenminste, zo was het altijd. Een reden om bij elkaar te komen. Lekker eten en tien keer opnieuw trekken zodat niemand zichzelf heeft. Ook de voelbare spanning: wie zou wie hebben, verraadt de blik in de ogen al wat?
Die romantische tijd ligt achter ons. Het is gekaapt door internet. Door grote commerciële partijen die op slimme wijze hun producten onder de aandacht brengen.
Zo rolt er een mailtje mijn inbox binnen met als onderwerp: ‘Lever je lootje in.’ Als iemand mij op dergelijke dwingende toon toespreekt, ben ik geneigd om het vooral niet te openen. Het duurt ja ook nog bijna een maand voor het pakjesavond is.
Daar denkt moeders anders over. “Heb je het mailtje gehad, doe je dat nog even?” appt ze de volgende dag. Uiteraard ga ik dat doen, ik heb het alleen druk, hou niet van moeten, zeker niet met Sinterklaas terwijl Sint Maarten nog maar net geweest is.
Om stress binnen de familie te voorkomen en omdat stress niet past in de filosofie van Sinterklaas, klik ik op de mail. Waarvan inmiddels al vier herinneringen zijn gestuurd door Lootjestrekken.nl. De toon wordt per herinnering agressiever en mijn tegenzin groeit per mailtje.
Die frustratie bereikt een hoogtepunt als ik erachter kom waarom Lootjestrekken.nl zo graag wil dat ik een lootje trek. Je kunt namelijk je verlanglijstje invullen. Op zich een goed idee. Vroeger hingen de lijstjes gewoon aan de koelkast. Tegenwoordig gaat dat allemaal digitaal.
Bij het inleveren van je lootje kun je zelf wensen invullen, maar je kunt ook aan de hand van de wensenlijst cadeau-ideeën droppen. Dat doe ik. En dan ontdek ik dat de wensenlijst niets meer is dan een ordinaire online reclamefolder. Vol met te dure producten die op slinkse wijze aan de man worden gebracht.
De reclamefolder waaruit je producten kunt kiezen is rechtstreeks gekoppeld aan het assortiment van verschillende internetwinkeliers. Lootjestrekken was ooit het vleugje voorpret richting Sinterklaas. Gezellig bij elkaar komen en de spanning opbouwen, daar is niets meer van over. Lootjestrekken is een commercieel gedrocht geworden.
Ik sluit af met een quote: “Waarom koopt de Sint niet bij Bol.com? Omdat de lokale middenstand de intocht betaalt en Bol.com niet.”
Door: Jos Schaafsma