Winschoten – Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oldambt heeft deze week akkoord gegeven op het plan om een toegangspas in te voeren voor het afvalbrengstation. Deze zogenaamde afvalpas moet voorkomen dat huishoudens van buiten de gemeente hun afval naar Oldambt brengen. Ook het aantal stortingen van bedrijfsafval moet door de invoering van de pas afnemen.
Groeiend aantal bezoekers
Het afvalbrengstation in Winschoten heeft op dit moment een onbemande toegangscontrole. Iedereen die dat wil, kan tegen betaling grof huishoudelijk afval storten. De gemeente ziet het aantal bezoekers ieder jaar toenemen. Tussen 2015 en 2017 steeg het aantal bezoekers met 20 procent. De hoeveelheid afval steeg in die jaren met maar liefst 29 procent.
Hoge kosten
Het gebruik van het gemeentelijke afvalbrengstation door bedrijven en huishoudens uit andere gemeenten kost de gemeente jaarlijks meer dan 30.000 euro. Daarnaast zorgt de toenemende drukte ervoor dat de medewerkers van het afvalbrengstation minder goed kunnen controleren of het afval goed gescheiden wordt.
Invoering in 2019
De afvalpas wordt in januari 2019 ingevoerd. Huishoudens die al beschikken over een afvalpas voor de ondergrondse containers, kunnen deze pas straks ook gebruiken voor het afvalbrengstation. De andere huishoudens ontvangen de nieuwe afvalpas in december van dit jaar gratis thuis. De kosten voor het storten van afval blijven gelijk.
Foto: Gemeente Oldambt