Algemeen

Dit wordt de nieuwe trein van Arriva; vol moderne snufjes

- advertentie -

Groningen – Vandaag, dinsdag 11 juli 2017, hebben de provincies Groningen en Fryslân en Niedersachsen de treinconcessie in Noord-Nederland aan Arriva gegund. Arriva was al de regionale vervoerder op alle treintrajecten in het noorden. Met deze gunning mag Arriva deze trajecten blijven verzorgen van 13 december 2020 tot en met 2035.

- advertentie -

Vol trots presenteerde Arriva vanmiddag haar winnende bieding op het provinciehuis in Groningen. Arriva wil op het gebied van openbaar vervoer de komende 15 jaar de verbindende factor in Friesland, Groningen en Niedersachsen zijn. “Openbaar vervoer is meer dan reizigers vervoeren alleen. Het is voor ons ook een katalysator voor economische groei en ontwikkeling in de regio. Wij gaan als regionale aanjager actief op zoek naar partners om een duurzame en economische injectie in de regio te realiseren”, aldus Anne Hettinga, bestuursvoorzitter van Arriva Nederland.

Hij vervolgt:  “We zijn blij en vooral heel erg trots. Het noorden is onze bakermat, hier komen we vandaan en vanuit hier zijn we gegroeid tot wat we nu zijn. Dat we het vertrouwen van beide provincies  hebben gekregen om hier te mogen blijven rijden, voelt echt fantastisch.”

De belangrijkste vernieuwingen uit de aanbieding van Arriva zijn:

  • Een totale treinvloot voor deze concessie bestaande uit 69 treinen.
  • De aanschaf van 18 speciaal voor deze concessie ontwikkelde gloednieuwe Flirtino’s.
  • Gebruik van HVO (zeer schone biodiesel) in deze 18 Flirtino’s, tot aan de ombouw naar zero emissie.
  • Compleet gerefurbished huidige vloot, met geavanceerde batterij pakketten, zodat alle treinen straks hybride zijn.
  • Geen (laagfrequente) geluidsuitstoot en trillingen door resonantie bij stilstaande treinen op eindpunten, door toepassing van batterijpakketten.
  • Aspiranten-status op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) bij indiening van deze offerte, voor de start van de concessie toetreding op trede 1 van de PSO in 2018 en op trede 2 in 2020.
  • Treinvervangend vervoer app waardoor de bussen sneller dan ooit aanwezig zijn op de juiste plek.
  • Deelfietsen beschikbaar als na-transportmiddel op elk station.
  • Ruim 20 extra banen voor machinisten en stewards.
  • Extra ritten voor het gouden randje:
    • Extra ritten van de tweede sneltrein Groningen-Leeuwarden v.v. op zaterdag- en zondagmiddag/-avond.
    • Extra nachttrein Groningen-Leeuwarden in de nacht van donderdag op vrijdag en vrijdag op zaterdag.
    • Ieder half uur een trein van Groningen naar Eemshaven tussen 6.00 en 20.00 uur.
    • Extra ritten Sneek-Stavoren v.v. in de ochtend- en middagspits, en op vrijdag- en zaterdag een late avondrit Sneek-Stavoren en Stavoren-Leeuwarden.

En er is meer:

- advertentie - - advertentie -
  • Zitplaatsindicatoren die via een app en op de buitenkant van de trein per compartiment tonen hoeveel zitplaatsen er beschikbaar zijn.
  • De organisatie van de design freeze, waarbij we samen met reizigers en stakeholders de definitieve interieurkeuzes maken.
  • In iedere trein twee afgesloten stiltecoupés waar reizigers comfortabel kunnen werken, studeren of genieten van de rust.
  • Concrete verbeteringen voor de klantbeleving op stations en perrons, door o.a. een masterplan reisinformatie en jaarlijks stationsbudget.
  • Een state of the art infotainment systeem, met actuele reisinformatie en flexibel in te zetten content, getoond op vier 18,5 inch displays per compartiment.
  • Jaarlijks 2% CO2 reductie.

 

Dit kan u ook interesseren

Back to top button