Ommelander Ziekenhuis helpt patiënten met ‘3 goede vragen’
Winschoten – Het Ommelander Ziekenhuis Groningen start 5 september met een campagne onder alle patiënten om hen te ondersteunen bij de voorbereiding op een ziekenhuisbezoek. Onder het motto “3 goede vragen” worden patiënten geholpen zich voor te bereiden op een gesprek, goede vragen te stellen en daardoor betere keuzes te maken.
Het is belangrijk dat patiënten samen met de zorgverlener keuzes kunnen maken over hun behandeling. ‘3 goede vragen’ helpt daarbij. Het Ommelander Ziekenhuis is het eerste ziekenhuis in de provincie Groningen die met de campagne van start gaat.
De campagne ‘Bij de dokter? 3 goede vragen.’ is een initiatief van Patiëntenfederatie Nederland en de Federatie van Medisch Specialisten. Sinds 5 september worden patiënten actief uitgenodigd om vragen te stellen over hun behandeling. Dit kon natuurlijk altijd al, maar gebeurt nog (te) weinig. “3 goede vragen” is hiervoor een hulpmiddel. Patiënten ontvangen informatie over de 3 goede vragen bij hun afsprakenbrief. Ook is deze informatie in de wachtkamers, op de verpleegafdelingen en op ommelanderziekenhuis.nl/3goedevragen te vinden.
De 3 goede vragen
De drie vragen luiden:
1. Wat zijn mijn mogelijkheden?
2. Wat zijn de voordelen en nadelen van die mogelijkheden?
3. Wat betekent dat in mijn situatie?
Deze vragen sporen zowel patient als arts en verpleegkundige aan om alle mogelijkheden rond een behandeling op een rijtje te zetten. Is een operatie nodig of is fysiotherapie ook een mogelijkheid? Moet er direct behandeld worden of is afwachten misschien ook een optie? En hoe hangt dit samen met de leefstijl, beroep en wensen? Het Ommelander Ziekenhuis vindt het belangrijk dat patiënten hierover goed geïnformeerd zijn.
De zorgverlener is expert op medisch gebied maar patiënten kennen hun eigen lichaam en hebben eigen voorkeuren. Samen kunnen ze een beslissing nemen die past bij de patiënt.