‘Er moet een zebrapad komen op het Oldambtplein’
Winschoten – Ernstige ongelukken zijn er nog niet gebeurd op het Oldambtplein. Maar als er geen maatregelen worden genomen gaat het mis. ,,Ingrijpen is gewenst.”
Het Oldambtplein in Winschoten houdt de gemoederen weer eens bezig. Sinds het plein een metamorfose heeft ondergaan en alle gebruikers het plein moeten delen (shared space) is er kritiek, maar ook lof.
Ondernemer Pascal Spijker vindt het plein ‘redelijk gevaarlijk’ en eist maatregelen. ,,We moeten niet wachten tot er ernstige ongelukken gebeuren”, hield hij de raad van Oldambt deze week een spiegel voor. Spijker wil dat er spiegels worden geplaatst, zodat vooral bestuurders van vrachtauto’s en bestelbusjes meer overzicht krijgen.
Zebrapad
Ook pleit hij voor het aanbrengen van een zebrapad, met name op het weggedeelte tussen supermarkt Jumbo en fietsenzaak Meijer. ,,Want”, zo stelde hij de raad de vraag, ,,hebben voetgangers voorrang of niet? Ik denk van niet, maar ze nemen het wel.”
Spijker had het boekje met verkeersregels er maar eens op nagelezen. Daarin staat dat voetgangers geen bestuurders zijn en daarom geen voorrang hebben.
Spijker, zelf eigenaar van een aantal bestelbusjes en vrachtauto’s, nodigde de raadsleden uit om met een van zijn voertuigen een rondje te rijden op het Oldambtplein en een bepaalde weg in te slaan. ,,Het maakt niet uit welke. U zult ervaren dat je ogen tekort komt. Overal duiken fietsers op en als je te maken krijgt met de dode hoek wordt het helemaal lastig.”
Shared space
Nico Postmus van Oldambt Aktief zegt de kritiek van Spijker te delen. ,,Sinds ik op Facebook een speciale pagina over Oldambtplein heb geopend regent het klachten. Er zijn ook al veel ongelukken gebeurd. Meestal wordt de politie niet eens opgeroepen of ze komt domweg niet, maar het is er gevaarlijk.”
Wethouder Kees Swagerman (SP) van de gemeente Oldambt wil best nadenken over het plaatsen van spiegels. Maar hij voegt er direct aan toe dat het met het aantal ongelukken meevalt. ,,Sterker, waar een shared space wordt aangelegd, daalt het aantal ongelukken drastisch.” Swagerman stipte Haren nog maar eens als voorbeeld aan.
,,Ook daar is een gedeelde ruimte aangelegd. Er was ook veel kritiek, maar de praktijk leert dat ongevallen afnemen.” In Stadskanaal speelde in het verleden dezelfde discussie. De gemeente Oldambt heeft eerder al aangegeven dat na een jaar wordt geëvalueerd.
Bron: DvhN