Algemeen

Werkgevers openbaar vervoer verbijsterd over houding FNV: Eisen onhaalbaar en onbetaalbaar

- advertentie -

Regio – De Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) is verbijsterd over de houding van de FNV tijdens de onderhandelingen over de nieuwe cao ov. Fred Kagie, voorzitter van de VWOV: ‘Bonden eisen nu vijf minuten extra doorbetaalde pauze per 2,5 uur en extra loonsverhoging. Alleen al vijf minuten extra betaalde pauze per 150 minuten komt neer op extra jaarlijkse kosten voor de bedrijven van minimaal 4% tot 5%. Dat is niet haalbaar en niet betaalbaar. Daarbij willen ze nu bovenop het reeds uitonderhandelde loonbod van 8,3% voor drie jaar, nog extra loonsverhoging. Dat geld is er simpelweg niet.’

- advertentie -

Werkdruk aanpakken
Fred Kagie benadrukt dat de signalen over te hoge werkdruk aangepakt moeten worden: ‘Iedereen moet normaal kunnen pauzeren. Dat betekent dat we diensten waar dit een probleem is in de bedrijven onder de loep nemen en verbeteren. In sommige diensten is niks aan de hand, andere diensten moeten we aanpassen. Het verschilt per regio en per bedrijf. Maar dat is echt wat anders dan in elke dienst, ongeacht de situatie vijf betaalde minuten per 150 minuten erbij stoppen. Dat willen we graag bespreken met de bonden, maar dat weigeren zij in elke vorm.’

Staken mist doel
De FNV roept op tot stakingen en organiseert zaterdag weer stakingen bij Arriva regio Brabant West, Keolis regio Utrecht, Qbuzz regio Groningen-Drenthe, Connexxion regio Gooi en Vechtstreek en CTS Zuid West Drenthe. De bonden weigeren een inhoudelijk gesprek, omdat de eisen niet ingewilligd worden. ‘Staken is echt een zinloos middel om dichter bij elkaar te komen‘, aldus Kagie. ‘Reizigers zijn enorm gedupeerd, het kost stakende chauffeurs veel geld, het kost bedrijven veel geld en we komen niet tot elkaar, want de eisen van de bonden zijn simpelweg niet haalbaar en dat weten ze. Het openbaar vervoer moet uiteindelijk ook te betalen blijven. Ik vraag me dan af wat het doel nog kan zijn.’ De Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) wil graag opnieuw met de vakbonden in gesprek om te zorgen voor een goede cao met duidelijke afspraken over werkdruk waar alle medewerkers vertrouwen in hebben. Hier is de afgelopen weken achter de schermen hard aan gewerkt, zonder resultaat.

Roosters aanpassen op basis van eerder onderhandelingsresultaat
Kagie: ‘Het ziet ernaar uit dat we, door de houding van de bonden, een periode ingaan zonder collectieve arbeidsvoorwaarden. Vanuit goed werkgeverschap gaan wij bij de bedrijven toch de roosters aanpassen, zoals we eerder met de bonden hebben afgesproken, om de werkdruk te verlichten. De acties van de FNV maken dat wij de planning anders niet gaan halen.’ Op 15 januari 2018 bereikten de vakbonden en de werkgevers al een onderhandelingsresultaat (8,3% loonsverhoging, afspraken over werkdruk, werkgelegenheidsgarantie). Dat resultaat legde de FNV toen voor aan een slechts een klein deel van haar leden. Alleen leden die bij de bijeenkomsten kwamen konden stemmen, zo’n 10%. De VWOV vertegenwoordigt de bedrijven Arriva, Connexxion, EBS, Keolis en Qbuzz.

- advertentie -

Dit kan u ook interesseren

Back to top button