AlgemeenGemeente

ID-Kaart kwijt? Niet meer naar politie maar naar gemeente

- advertentie -

Oldambt – Als uw Nederlandse rijbewijs, paspoort of identiteitskaart verloren of gestolen is, kunt u dit melden bij uw eigen gemeente. U hoeft vanaf 15 juni 2016 niet meer eerst naar de politie om aangifte te doen.

- advertentie -

In plaats daarvan vult u bij de gemeente een formulier in, waarin u uitlegt op welke wijze u het oude document bent kwijtgeraakt. Nadat uw identiteit is vastgesteld, kunt u direct een nieuw document aanvragen en betalen. Neem daarvoor uw eventuele andere identiteitsdocumenten (Nederlands rijbewijs, paspoort of identiteitskaart) mee.

Uitzonderingen
Raakt u het identiteitsbewijs in het weekend of op een feestdag kwijt en is er geen gemeenteloket open? Dan kunt u naar de politie, die hier een mutatie van maakt. U moet daarna alsnog naar de gemeente om de vermissing daar te melden en een nieuw document aan te vragen. Let op: als het gaat om een buitenlands identiteitsbewijs of een verblijfsdocument, dan geldt de nieuwe werkwijze niet.

Bij diefstal, zakkenrollerij, overval en andere misdrijven is het verstandig om ook aangifte van dit misdrijf te doen bij de politie.

Fraude wordt streng aangepakt
Misbruik van identiteitsdocumenten is verboden. Soms wordt een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart onterecht als vermist of gestolen opgegeven. Iemand zou deze documenten kunnen gebruiken om zich als een ander voor te doen. Dit is een misdrijf. Om fraude te voorkomen controleert de medewerker van de gemeente uw melding van vermissing of diefstal. Bij vermoeden van misbruik of fraude zal de gemeente u doorverwijzen naar de politie voor nader onderzoek.

- advertentie -

Dit kan u ook interesseren

Back to top button