Winschoten/ Blauwestad – Winschoten en Blauwestad liggen op een steenworp afstand van elkaar, maar voor fietsers en voetgangers is er nu geen directe verbinding tussen beide kernen. Op dit moment worden de beide kernen gescheiden door de A7, het Oldambtmeer en het Winschoterdiep.
Voor fietsers en voetgangers
De provincie Groningen, de gemeente Oldambt en projectbureau Blauwestad willen het centrum van Winschoten en Blauwestad met elkaar verbinden door een brug voor fietsers en voetgangers aan te leggen: de Blauwe Loper. Met deze verbinding moeten bewoners van Blauwestad gemakkelijker bij voorzieningen in Winschoten kunnen komen, zoals scholen of winkels. Omgekeerd kunnen inwoners van Winschoten zo sneller naar recreatieve voorzieningen in Blauwestad. De brug moet een opvallend uiterlijk krijgen.
Lees ook: Groen licht voor Blauwe Loper in ruil voor ‘vrij baan’ Havenkwartier
De langste fietsbrug van Nederland
De fiets- wandelbrug die plek krijgt over de A7 krijgt een lengte van ongeveer 800 meter. Met deze lengte wordt de brug de langste van Nederland. Op een aantal gedeeltes van dit traject is het stijgingspercentage 2,5 procent. De brug krijgt boven de A7 een hoogste punt van 5,10 meter. Het gedeelte wat zich over het Winschoterdiep bevind wordt een beweegbaar deel, waardoor bij het passeren van grote schepen wandelaars en fietsers halt moeten houden.
6 miljoen
De fiets- en wandelbrug wordt in principe 3,50 meter breed, maar Johan Koopmans directeur van de Blauwestad hoopt dat geïnteresseerde bedrijven in staat zijn om voor de ruim 6 miljoen euro een weggedeelte van maximaal 5 meter aan te leggen. In noodgevallen kan de brug gebruikt worden voor ambulancevervoer. ”Alleen in acute gevallen voor mensen op de brug”, legt Koopmans uit aan het Dagblad van het Noorden. ‘‘Het wordt in principe geen verkorte verbinding voor hulpverleningsdiensten tussen Winschoten en Blauwestad.”
Lees ook: Werkgroep wil dat realisering Blauwe Loper over A7 doorgaat
Koopmans verwacht als Provinciale Staten en de gemeenteraad van Oldambt akkoord gaan met de miljoeneninvestering, in het najaar duidelijk is wie de brug gaat aanleggen. Volgend jaar kan dan een begin worden gemaakt met de bouw.
Er zal het een en ander worden gevraagd van de bouwer. Zo moet een deel van de fiets- en wandelbrug op palen worden gebouwd. Dat is het gedeelte bij het Oostereinde, de parallelweg langs de A7. Dat gebied maakt deel uit van het Natuurnetwerk Nederland, voorheen de Ecologische Hoofdstructuur.
Duurder dan gedacht
Koopmans: ”Ook het verleggen van een gasleiding in de buurt van de dijk bij het Winschoterdiep gaat veel geld kosten.” Dit is mede de reden dat het bouwwerk ruim een miljoen euro duurder uitvalt dan vooraf was gedacht.
De provincie en de gemeente Oldambt hebben 6,5 miljoen euro klaarliggen om het bouwwerk te realiseren.