Partnerbijdragen (advertentie)

Bedrijf beginnen in Duitsland: De meest gemaakte fouten

- advertentie -

Een bedrijf in Duitsland beginnen is minder gemakkelijk dan je aanvankelijk misschien denkt. Want veel Nederlandse ondernemers denken ook vaak op de Nederlandse manier. In Nederland zijn we positiever en optimistischer ingesteld. Duitse ondernemers zijn vaak realistischer. Waar we het in Nederland heel normaal vinden om onze zakenpartners nog eens te herinneren aan een afspraak, wordt dat in Duitsland gezien als een gebrek aan geduld. Er zijn dus heel wat cultuurverschillen.

- advertentie -

De meest gemaakte fouten
Wie van plan is de Duitse markt op te gaan, kan zich maar beter eerst verdiepen in de taal en de cultuur. Slecht Duits spreken leidt er vaak toe dat Duitse ondernemers weinig vertrouwen in je hebben. In Duitsland komt het vertrouwen te voet en vertrekt het te paard. Met andere woorden; het vertrouwen is sneller weg dan dat je vertrouwen wekt. Een goede accountmanager Duitsland aannemen kan helpen, als deze de taal machtig is. We hebben de meest voorkomende fouten op een rijtje gezet. Zo kun je een beetje Duitser denken en maak je het ondernemen in het buitenland een succes.

Nederlands zijn
Eén van de meest gemaakte fouten is te Nederlands zijn. Als je een organisatie begint, moet deze de Duitse structuur hebben. In Nederland doen we op een andere manier zaken in Duitsland. In Nederland hebben we vaak ook andere kleurstellingen op het gebied van lay-out van de website dan in Duitsland. Alleen een vertaling naar de Duitse taal is dus niet voldoende. Ken de GmbH betekenis en weet precies wat het inhoudt. Het mag dan wel op een Nederlandse B.V. lijken, de manier van met elkaar omgaan is anders. Begin te denken als een Duitse ondernemer. Dat kost tijd, maar het is belangrijk om in die rol te kunnen stappen.

Drammen
Nederlanders zijn hardwerkende ondernemers. Vaak hebben we behoorlijk de vaart erin. Wie wel eens met het buitenland heeft samengewerkt, is er al achter gekomen dat niet iedereen hetzelfde tempo vast houden. Waar in Nederland in een sprint een knoop is doorgehakt, denken Duitse bedrijven lang na over beslissingen. Als je niet de baas zelf hebt gesproken, duurt het nog langer. Daarom is het niet verstandig steeds weer contact te zoeken over of de beslissing al gemaakt is. Dat zien Duitse ondernemers als een vorm van drammen, en dat is niet professioneel.

Te direct zijn
Ook al denken we het vaak niet van onszelf, we kunnen best hard en bot zijn. Het is belangrijk om ook te laten zien dat je snapt hoe je Duitse zakenpartners werken. Laat daarom zien dat je begrip voor de cultuur hebt. Zakendoen in Duitsland is serious business. De Duitse degelijkheid wordt ook van jou, en andere Nederlandse ondernemer verwacht.

- advertentie -

Dit kan u ook interesseren

Back to top button